Siirry suoraan sisältöön

Farmasian opiskelijayhdistys Fortis Ry

Historiaa

Farmasian opiskelijayhdistys Fortis ry on Itä-Suomen yliopistossa farmasiaa opiskelevien ainejärjestö. Fortis perustettiin 1.11.1973 yhdistämään silloisessa Kuopion yliopistossa farmasiaa opiskelevia, tukemaan heidän henkisiä pyrkimyksiään ja edistämään harrastusta ammattiasioihin. Fortis tarkoittaa ”vahvaa, väkevää, voimakasta, uljasta, urhoollista ja pelotonta” (Kivimäki: Summa Summarum, 1998). Nimi juontaa kuitenkin juurensa Spiritus fortiksesta, väkiviinan latinankielisestä nimestä. Fortis kasvaa ja kilpailee lääketieteen opiskelijoiden ainejärjestön, KuoLO:n, kanssa suurimman ja kauneimman ainejärjestön tittelistä Kuopiossa.

Toiminta

Fortiksen tärkeimmät toimintamuodot ovat oppikirjojen kustannustoiminta, tapahtumien järjestäminen ja edunvalvonta. Kustannamme neljää alan oppikirjaa ja välitämme joukkoa muiden kustantamia oppikirjoja. Vuotuiseen tapahtumakalenteriin kuuluvat kastajaiset, kostajaiset, vuosijuhlat, pikkujoulut, valmistuvien farmaseuttien ja proviisorien potkijaiset sekä kevätkauden päättäjäiset. Jäsenemme eivät tarvitse kummoista aihetta saadakseen bileet pystyyn, joten tapahtumia riittää muitakin!

Yhteistyö

Toimimme aktiivisesti opetuksen laadun parantamiseksi ja farmasian alan koulutuksen kehittämiseksi Kuopiossa ja valtakunnallisemminkin. Yhteistyö Fortiksen ja terveystieteiden tiedekunnan farmasian laitoksen välillä on kitkatonta ja hedelmällistä. Yhteistyön tuloksena syntyivät mm. ennen Itä-Suomen yliopiston perustamista vanhan farmaseuttisen tiedekunnan logolla varustetut paidat, joita Fortis myy.

Pidämme yhteyttä sisarainejärjestöihimme Helsingissä ja Turussa sekä muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Teemme yhteistyötä muiden Itä-Suomen yliopistolla toimivien opiskelijajärjestöjen kanssa ja tuemme jäsentemme opiskelua ja harjoittelua ulkomailla. Pohjoismaisia farmasian opiskelijoita tapaamme keväisin Pinsestaevnessä, joka järjestetään vuorollaan Kuopiossakin. Suomen Farmasian Opiskelijajärjestöt (FiPSA) ry:n jäsenenä osallistumme Euroopan farmasian opiskelijoiden järjestön, EPSA:n, ja maailman farmasian opiskelijoiden järjestön, IPSF:n, toimintaan. Lähin yhteistyökumppanimme on kuitenkin Suomen Farmasialiiton Kuopion opiskelijoiden jäsenyhdistys eli FLOp.